Pelaamistapapalaverin antia

4.4.2006

Jyrki Heliskoski puhui 6-11 -vuotiaiden jalkapallosta kauden 2006 pelaamistapapalaverissa 29.3. Kumpi on ensin ovella?

Kumpi on ensin ovella – lapsi vai vanhempi?

 Millaista jalkapalloa haluamme?

Suomessa jalkapalloilijoita on perinteisesti valmennettu kuin urheilijoita, eli valmennuksen mallit on tuotu hiihdosta ja yleisurheilusta. Kaikki jalkapalloilun kannalta tärkeät taidot ovat kuitenkin jo tuloillaan alle 12-vuotiailla – eikä näitä taitoja siis perinteisesti ole harjoitettu suomalaisessa valmennuksessa. Tämä taidottomuus heijastuu myöhemmille tasoille ja johtaa kompromisseihin: syntyneitä puutteita yritetään korjata korostamalla muita asioita.

Taidon kehittäminen ja pelaajan oma kehitys on koko jalkapalloilun ydin. Vaikka jalkapalloa pelataan joukkueena, pelin ratkaisevat yksilöiden taidot.

Omien taitojen kehittyminen ja kehityksen havaitseminen kiinnittävät lapsen harrastukseen ja innostavat jatkamaan jalkapalloilua. Taidot kehittyvät ja luovuus lisääntyy lapsen harjoitellessa itse, kokeillessa ja keksiessä itse, miten pallon kanssa kannattaa toimia. Valmentaja voi tukea tätä ottamalla pallon mukaan lähes kaikkiin harjoitteisiin.

Ruokkimalla innostusta ja nautintoa luodaan pitkällä tähtäimellä pohja suomalaisen jalkapalloilun nousulle.

 Kuinka voidaan parantaa valmentamisen laatua?

Nappulaliigaikäisen lapsen motoriset taidot ovat vasta kehittymässä, joten kaikkinainen liikkuminen, ketteryyden ja taidon harjoittaminen on tärkeää. Erityisesti taidon ja tekniikan sekä notkeuden harjoittaminen ovat nappulaliigaikäiselle tärkeitä asioita. Pallon ottaminen mukaan harjoitteisiin joka pelaajalle opettaa pallonhallintaa ja koordinaatiota ja antaa lapselle mielekästä tekemistä koko harjoitustapahtuman ajaksi.

Jokaista lasta on koko ajan verrattava omaan kehitystasoonsa ja aikaisempaan tasoonsa. Jokaista lasta on kannustettava kokeilemaan omia ominaisuuksiaan ja kehittämään niitä. Vertailut lasten välillä eivät ole hedelmällisiä, eikä keskenään erilaisilta lapsilta saa vaatia samoja asioita.

Kun jalkapallo on lapsen oma harrastus, on hänellä myös itsellään motivaatio kehittää itseään ja into lähteä harjoittelemaan. 
Kumpi on ensin ovella: lapsi vai vanhempi?
Kuka kantaa varustekassin?